Dag 10. HEMÅT och recension av packlista

Så bra gick det med sovmorgonen. Klockan var 05.27 när brandlarmet ringde och det var brandövning och alla fick rusa upp ur sängarna och ut på gräsmattan för uppställning. 5 minuter senare gick vi tillbaka och la oss. Runt 06 knackade ett befäl på vår dörr och vi fick INTE skippa frukosten eller ändra våra rutiner bara för att det inte var morgonstädning, så det var raka vägen upp ur sängen igen och ivägmarschning till matsalen. Vi hade inte tänkt skippa frukosten, vi hade bara tänkt vara snabba så vi fick sova längre, men nej, det fick vi inte göra. Så vi tog det lugnt istället under morgonen.

Tvättbyte. Jag försökte lämna in 3 kalsonger (jag använder FMs kalsonger istället för trosor, de ska vara väldigt obekväma) och säga att jag lämnade 4, men de bad mig visa upp alla så det gick inte. Vi har fått ut 5 par kalsonger, och det är tvättbyte en dag i veckan.. Det går inte riktigt ihop. 

Det var en konstig känsla att gå ut genom grindarna på regementet i civila kläder och vara på väg hemåt. Men nu sitter jag på tåget på väg till Linköping och ikväll vid 22.30 ungefär kommer jag hem! 

Jag har funderat lite över min packning och ska berätta vad jag har saknat och vad som var överflödigt. 

  • Egna trosor tänkte jag först att jag inte behövde alls, men eftersom vi har så pass få kalsonger så lämnade jag dem i skåpet, till när kallingarna tar slut.
  • Smutstvätt! Det blir en del, och då är det skönt att organisera den på något sätt. Så någon form av påse, helst inte plastpåse utan typ en påse i nät så att kläderna kan andas lite, ska jag försöka leta upp där hemma. 
  • Jag hade med mig träningstights som mina enda civila byxor. Och man får inte gå i matsalen med träningskläder så jag ska ta med mig någon form av mjukisbyxor eller liknande, det var någon kväll när jag hann duscha och byta om innan kvällsfikat. Och de kommer bli fler ju mer tiden går. 
  • Jag hade med mig en ganska stor tub solkräm, som jag inte har använt över huvud taget, så den tar jag hem och tar tillbaka en liten tub, som det blir jättejättesoligt någon dag. 
  • Något att mumsa på som inte är godis, typ nötter eller liknande, jag får fundera på det. Men när man står still så länge är det skönt att ha något att tugga på och distrahera sig med. Och jag vill försöka vara nyttig. 
  • Galgar. Vi har inte fullt utrustade skåp än, och jag vet inte när vi kommer få våra galgar, så tills dess tänkte jag ta med mig egna, för att hänga upp saker i det lilla torkrummet och i skåpet. 
  • Tops. Underlättar väldigt vid vapenvård för att få bort krutrester och olja från små skrymslen. 
  • Ett nödkit med lite smärtstillande, halstabletter och små plåster. Även plasthandskar om man har mens i fält och är smutsig om händerna. Och våtservetter och resorb och allt det där som jag skrev i den ursprungliga packlistan. En pincett? Kan va bra till fästingar och allt möjligt. 
  • Proteinbars var jättenice att ha. Mellan måltider blir man hungrig eftersom man är aktiv heela tiden. 
  • Myggmedel har jag inte använt, men kan tänka mig att det är guld att ha på kvällarna i fält. 
  • Öronproppar var också sååå skönt! Alla vill inte gå och lägga sig samtidigt, och det kommer vara lite snack på logementet om man går och lägger sig tidigt, då var det superskönt att kunna dämpa ljudet och få somna i lugn och ro.
  • Anteckningsbok fick vi, men jag vill inte blanda undervisning med händelser och minnen osv så därför känns det bra att ha två separata. 
  • Powerbank kom jag på nu när jag såg att jag hade 23% på min telefon och svårtillgängligt ladduttag. 
Annars är jag nöjd! Jag har inte saknat något annat än, uppdaterar isåfall :) 

”TREVLIG HELG, REKRYTER!!”
”TREVLIG HELG, FÖRSTE SERGEANT!!” 

Kommentarer

  1. Hoppas att du kom hem på något sätt, trots storbranden i Hässleholm som stannade all tågtrafik till och från södra Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom hem till slut efter mycket om och men, klockan 02 var jag på Malmö C, 3h senare än ursprungsplanen..

      Radera

Skicka en kommentar

Mest visade