Dag 6 och bästa dagen hittills

Idag fick vi skjuta för första gången! Det är första gången jag skjuter skarpt, dvs på riktigt, och det var lite obehagligt första skottet. Vi har vapen som är gjorda för att jaga och döda människor och det är ett läskigt sätt att se på det. Och det är även så vi behandlar dem. Säkerheten är enorm, de är duktiga på att få oss att känna oss trygga. Och det var roligt! Och jag var DUKTIG. ”Väldigt bra träffbild” sa Förste Sergeanten allvarligt till mig när han tittade på min måltavla, han var imponerad. Det var väldigt skoj. Rekylen var inte alls så farlig som jag trodde att den skulle vara. Men min skjutställning behöver tränas på. Wakeboardåkare som jag är har jag väääldigt lätt att hamna bak, dvs vikt på bakfoten! Det är så jag står när jag jobbar i wakeparken och instruerar och visar, och det är så jag åker, såklart. Så det är väldigt naturligt för mig att lita bak! Det får jag helt enkelt tänka på.

Något väldigt nämnvärt och superroligt: för att komma från logementet till skjutbanan går man över motorvägen och när vi gick där i formation i våra uniformer och stora hjälmar och med vapen i hand tutade någon bil på oss och det var superkul att bli uppmärksammad så. De tycker vi är coola. VI ÄR COOLA.

Det har varit en lång dag, vi har varit på skjutbanan större delen av dagen och tränat på olika saker och efter middagen som åts från isokärl, stora termosar typ med mat till 55 pers, var det vapenvård. Allting skulle vara rent och det tog 700 år för befälen att visitera våra vapendelar. Sedan blev det såklart omvisitation efter omvisitation, krutrester är svåra att få bort. Men jag läste ett tips på en blogg som heter Nilsson i Skogen - försvarsmaktentjej - för att göra rent pistonghuvudet, det allra svåraste, kunde man använda en tändsticka och lite av den oljan vi fick ut och skrubba med. Jag fick inte användning för det för jag hade inga tändstickor på mig och ingen möjlighet att hämta men det var någon som hade det och det gick bra. Jag använde en tops och tog av luddet att skrapa med. Det tog verkligen lång tid, och det var VARMT. 

Sedan tvingade de oss att stå ute i spöregnet för att göra höger vänster om (23:10), då blev vi dyngsura. Godnatt.

Kommentarer

Mest visade