Dag 31. Materielvård

Nu har hag varit här i en månad. Det känns sjukt. Det har gått otroligt snabbt. Men samtidigt har det gått otroligt långsamt för vi har hunnit med otroligt mycket. Det är kul. Jag trivs. Nu i början är tempot tydligen lugnt, för vi ska hinna lära oss och göra fel och inte ha stress från andra håll samtidigt. Det känns bra men samtidigt lite oroväckande inför framtiden. Men antagligen kommer vi ju kunna det vi ska göra då och få nya utmaningar istället för att allt ska vara nytt. Våra befäl är så härliga, gosiga och trevliga <3 Och snälla mot oss. 

Måndag och tisdag, dagar fulla med vård av tält, värmeaggregat, ellådor, kablar och för att inte nämna vård av vapen.. Herregud. Vi blev insatta i vapenvårdsrummet och fick veta att befälet skulle komma tillbaka för visitation om tre timmar. Han kom tillbaks 10 minuter innan utsatt tid och beslutade om att ge oss ytterligare 30 minuter. Tiden behövdes. Det tar så lång tid och det ska vara noggrant, absolut alla krutrester ska bort, annars kan man inte verka med vapnet så som man ska. 

Tips: 
  • Tops är superbra att ha! Massor av tops går åt och underlättar när man ska göra rent svåråtkomliga ytor. 
  • Nu har jag provat att gnugga huvudet av en tändsticka mot pistonghuvudet med lite olja, fungerar hur bra som helst. Och för att komma åt i mellanrummet precis under pistonghuvudet kan man ta sönder tändstickhuvudet så det blir lite smalare, här är ett skosnöre eller någon typ av surr också bra. Men tillslut tog jag hjälp av en kniv för att få bort det allra sista som vägrade släppa...
  • Gaskammaren - man får ut ett multiverktyg till vapenvårdskitet, jag kör ner den större delen och vrider runt på botten, det är precis så att det får plats och funkar ganska bra för att få bort det värsta runt kanterna och i bottnen. Här använde jag en tändsticka också, båda ändarna, för att skrapa bort krut. Och ja, det ska blänka i silver när man är klar. 
  • Hela vapnet är blankt, om någon yta är matt är det för att det finns krutrester där. Och krutrester har en väldig förmåga att se ut som sammansvetsad metall. Framförallt kring ställen där det är sammansvetsad metall. Det fick jag omvisitation på. 
Det finns ett musikrum i soldathemmet där vi får lov att hänga på kvällarna. Där var jag och tre killar i måndags kväll och jammade :D Jag spelade piano, en spelade gitarr och en trummor och så sjöng vi tillsammans. Det var väldigt väldigt trevligt och mysigt. Det var bara positiva känslor under någon timme och vi hade det superbrabra tillsammans. Mer av det tack :) 

Och igårkväll var jag på gymmet ensam, jag hade väldigt tråkigt så jag ringde och pratade med mamma och pappa. Då blev det roligare. 

Nu sitter jag på flyget till Malmö och guess what, JAG HAR MIN UNIFORM PÅ MIG! Det är kul! Många blickar åt mitt håll, dock ingen som vågat komma fram och prata med mig. Jag sitter längst in till fönstret och är kissnödig, det är ett problem, och det tänker jag skjuta upp tills vi landar. Jag är för lat för att kravla mig ut. Men det är ungefär det enda jag kan tänka på just nu :)))

Nu ska jag verkligen njuta av permissionen, det ska bli sååå skönt att vara hemma och träffa lite folk och ta det lugnt.


Kommentarer

Mest visade