Dag 37. Stridsutbildning

Idag och igår har vi tränat på framryckning i grupp, både på öppet fält och i tät terräng. Det är kul hur annorlunda skogen är här uppe. Det är så vackert med stooora mossiga stenar och solen som skiner igenom trädkronorna och skapar ett grönt ljus över allt. Och träden står stundom tätt och ibland lite glesare men det finns alltid stenar eller buskar eller ungträd att gömma sig bakom. Och allting med ett täcke av grön mjuk mossa.

Idag sköt vi löst för första gången! Det var skoj, det pangade högt och det var inte farligt någonstans. Det är träpatroner som sprängs sönder till träflisor vid mynningen istället för att skjutas iväg som ett skott. Så det gör ingen skada förutom hetta och en otrevlig tryckvåg - om man är alldeles framför pipan. Vi sprang omkring i skogen i full stridsutrustning och jag kan ju berätta att det blir ganska tungt, ganska varmt och gaanska jobbigt! Men roligt var det. Det var svårt när kamraterna började skjuta på något som jag inte såg och jag inte hade någon möjlighet att flytta på mig till en bättre position för linjen skulle hållas, då var det bara att acceptera att det var tungt med bly i luften och själv satt jag där som en fåne och riktade vapnet ut i tomma intet. Utan att kunna hjälpa till eller känna mig skyddad. Men så är det ju, är man på en lång linje i tät skog är det omöjligt att alla kan se fienden.

Vi som var gruppchefsuttagna turades om att vara gruppchef oc ställföreträdande gruppchef och jag teamde en omgång med Berglund som jag kommer att vara chef tillsammans med när vi går mer på djupet i våra befattningsutbildningar. Så hon och jag kommer ha hand om en grupp på 4. Heja oss!

På soldathemmet finns det massor med spel och liknande, igår pusslade jag och en annan rekryt ihop en 3D-bild av Eiffeltornet, med lampor under som man kunde tända och så lystes det upp :D Det var mysigt. 

Nu är klockan förbi min läggtid (22.09) och jag glömde att ta mina öronproppar ur skåpet innan jag låste och gick och la mig, så jag måste ut från under täcket där jag gömmer mig, ställa ena foten i en toffla för att inte nudda golvet med mina rena fötter och låsa upp skåpet. Ajajaj. 

Pst - Vi har blivit med sommarstuga!! 

Kommentarer

Mest visade