Dag 42. Gaskammaren

Dagen igår började med teori som fortsatte hela förmiddagen. Det var information om olika skadliga kemikalier vi skulle kunna komma i kontakt med, radioaktivitet och kärnvapen. Väldigt intressant. Vi fick lära oss åtgärder för att förhindra, skydda oss ifrån, och återställa en CBRN-attack eller olycka. Det var av och på med skyddsmask (eller gasmask som vi vill kalla den) och vi skulle få upp den ur väskan, få på den, tömma den på eventuella gaser och kontrollera att den var tät på max 9 sekunder. Tillslut klarade alla det. Första gången var jag så stressad att jag glömde ta av mig mina glasögon, det blev inte så bra - eller särskilt bekvämt .. Jag har insatser i skyddsmasken, så jag behöver inte gå runt i blindo när det är skyddsmask på.

Sedan var det dags för det riktiga testet, det riktiga täthetstestet. Vi skulle först gå igenom kammaren, ett litet hus på kanske 5x4 meter när båda dörrarna var öppna och lite gas spreds ut. Därefter skulle vi vara där inne lite längre, med dörrarna stängda och mer gas och göra olika rörelser. 

Förberedelser i korthet: av med fältjackan och bara ha tshirt under, det skulle bli nog varmt ändå och fuktig hud reagerar starkare än torr hud. På med gummistövlar och regnställ, som inte släpper in den farliga gasen. På med gasmask och snärp åt regnluvan ovanför ögonen. Täpp till regnstället runt gummihandskarna kring handlederna och runt gummistövlarna. Redo 😎 

Vi hade fått veta symptomen för utsatthet av tårgas och befälet (tillhörde inte vårt befälslag utan en annan pluton) spädde på om händelser där folk kräkts i skyddsmasken och svimmat och ögonen brinner och likaså näsan och halsen och det sitter i ett bra tag efteråt. Blev vi mer eller mindre stissiga av det..? 

Min mask var tät som tur var! Det var tjockt med gas i kammaren och jag kunde knappt se personen bredvid mig. Vi hade stressat upp varandra i kön och det gjorde lite ont kring halsen där det inte blev helt tätt och min högra armhåla sved också, men det var inte särskilt farligt alls. Coolt snarare hur filtret i skyddsmasken kan filtrera bort den giftiga gasen och bara låta mig andas in den rena luften. Vi tittade åt olika håll, gjorde en benböj och en armhävning, pratade lite och sen gick vi ut. 

Vi gick en runda på en timme med regnställen hängandes på ryggsäcken för att lufta och kom sedan tillbaka till logementsbyggnaden för att äta middag. Klockan var 17.20 och vi brukar äta vid 16.15 vilket är perfekt för man hinner precis bli hungrig, nu var vi väldigt hungriga. Några halta och lytta hade åkt i bil i förväg och skulle hämta isokärl men några sådana hade de inte till oss. Enligt matsalspersonalen skulle vi äta i matsalen och vår tid var mellan 16.15-16.45, de stängde dessutom 17.30. Så där stod vi utan möjlighet till att ära något. Men befälen löste det snyggt och körde och hämtade 24-timmarspåsar till oss. Några av oss hade dock planerat att åka till Chop Chop och käka, så jag tyckte synd om dem att de hade fixat och så var det ingen som skulle äta ändå. Men det var en hel del som stannade kvar så det kändes okej. Och Chop Chop var väldigt gott. 

Idag har vi lärt oss om indikering av gaser och vätskor. Föreläsaren gick snabbt förbi varje slide på powerpointen och läste rakt av. Jag blev frustrerad när jag var mitt i en mening i mitt antesckningsblock och han bytte slide för snabbt för 5e gången. Jag blev omotiverad att lära mig. 

Vi har också haft fys med gasmasken på! Jag var inte ute och köttade i hinderbanan med de andra pga mitt knä utan jag var i rehab / sjukgruppen och vi gjorde armhävningar, squats, situps och burpees och dog iallafall. Det var roligt! Svårt att andas och immigt blev det på glaset - jobbigt och skitkul! 

För en gångs skull skriver jag på en vettig tid, jag har inte fullt upp eller massa planerat på min lediga tid. Klockan är 18.52 och jag tänkte brodera lite och läsa min bok och sedan lägga mig. Kanske prata en stund med Mattias. Ha det!

Kommentarer

Mest visade