Dag 46. Maskerinnggggg

Måndag och tisdag har passerat, (när jag började skriva på detta, och idag är det torsdag.. Well) 3 dagar kvar tills vi åker hem på en kort helg och sedan är det sjutvecka. Detta övar vi för fullt inför. Vi som är gruppchefer får träna på när vi är på förhand, vi har sett fienden men fienden har inte sett oss, och scenarion där vi har ont respektive gott om tid innan fienden kommer. Då försöker man dolt få upp gruppen på linje och benämna utmärkande punkter så att det ska bli lättare att få ut till hela gruppen vart fienden befinner sig. Det är svårt! Svårt med i vilken ordning allting ska hända, när och hur och vart och vem som ska öppna eld, hur man ska ta sig tillbaka när fienden är nedkämpad för att inta skjuta varandra. Det är mycket frågor och nyfikenheter när varje scenario avslutas och vi pratar om det. Men det är roligt! Det är mycket action, idag sköt vi en massa automat, löst visserligen men samma känsla. Vi bombaderade den påhittade fienden med ett halvt magasin automateld var med ett samtidigt eldöppnande när de visade sig inom vårt bevakningsområde. Och imorgon ska vi bli påskjutna på riktigt (löst) av befäl. Det blir tydligt också hur duktiga vi är på att gömma oss då, om vi syns eller ej och om vi isåfall skjuter först och är den som överraskar eller inte. Våra befäl är så himla bra och pedagogiska och för det mesta väldigt tydliga.

Vi är tillbaka i nutid. 

I pauserna passar jag ibland på att träna lite med vapnet, eftersom varje genomförande tar ganska lång tid, och vi är 30 pers uppdelade i 4 grupper, så blir det lång väntan. Då kan man se mig göra mina rehabövningar eller göra bicepscurls med vapnet. Effektivt! 

Idag fick vi lära oss patron ur på amerikanskt vis. Dvs, säkringen flyttas från säkert läge, till automatläge, och avtryckaren hålls inne. Vi fick order om att göra slut på den ammunitionen vi hade kvar! Jag hade ett magasin med 15 patroner som jag sköt i följd - med automateld. SÅ JÄVLA ROLIGT! 

Idag har vi också maskerat oss och agerat fienden mot varandra, ett stridspar bestående av två skyttar gömde sig i skogen, en grupp framryckte förbi dem och de som upptäcker de andra först skjuter först. Adrenalin! Vi befann oss i skogen utanför regementet, och det är bara själva regementet som är ett skyddsobjekt, vilket innebär att man får lov att ta bilder utanför, som på vilken civil plats som helst. 

”Färdiga till strid!”

30 minuter senare ... 


Känner ni igen mig? ;D 

Ja, jag har blandat björklöv och tall, nej det ska man inte göra eftersom en björktall inte är så vanligt att se i skogen och fienden skulle titta en extra gång men jag tyckte att jag var så otroligt smart eftersom vi skulle framrycka i blandad terräng.  

Och ja, jag är lite spretig men jag håller på att öva mig. Jag ser iallafall fett cool ut enligt mig själv! Välkommen till min värld! Nu ska den här militärtjejen gå och lägga sig efter en rolig och mycket tröttsam dag i skog och mark! Imorgon kommer jag hem! 

Kommentarer

Mest visade