Dag 84. Vinter i Enköping

Nu har det blivit kallt här! Det är dock riktigt mysigt på morgonen (eller ja, typ hela dagen..) att andas iskall luft och kliva på isvattenpölar och se rimfrosten i gräset när solen skiner. Men, som sagt, kallt. Det kan vara hur vackert som helst i skogen, men fyyyy vad kallt det är. Då är det extra bra att det är militärmänniskor man umgås med, träna träna träna! Varm varm varm! Nej, inte riktigt, folk är inte direkt stereotypiska träningsgeeks här, men det är många som gillar att göra på sig, och det är allmänkännedom att man blir varm av det. Armhävningar och knäböj med hopp gör susen! 

Gruppbefälsutbildningen har börjat och är nästan slutförd, jag har ju inte skrivit sedan AGU.. Men vi har hållt på med ledarskap och åtgärder vid kallt och varmt väder, hur materielen fungerar i de olika klädesplaggen och hur individen, gruppen och uppgiften är sammankopplad. Varmt och kallt väder är lite oklart hur det hör ihop med gruppbefälsutb, det borde ju alla veta, men det är vår uppgift att sprida vidare den. Jag har blivit proffs på att skriva förkortningar. Eller nej, men jag håller på att bli! Vi har fått några tips och jag har hittat på en del själv, men det är effektivt, men ändå inte tillräckligt fort. Det blir roligt sedan när vi faktiskt övar på riktigt och ska skriva ner order som vi får i samtalstakt... Imorgon ska vi öva på att skriva övningsplaner och så småningom hålla i våra egna utbildningspass, som vi gjort tidigare, men nu med mer fokus på ledarskapet och det vi lärt oss under de här dagarna. Och på torsdag är det prov, sen får vi åka hem! Himla härligt ska det bli. Känns som att jag har varit borta länge nu...

Men vi har haft det himla kul här under den här tiden. Jag har för första gången fått känslan att, det här är mitt hem nu, det är här mitt liv är och ibland åker jag hem för att hälsa på. Men det är här i Enköping som jag bor. Och jag bor med mina kompisar, hur underbart kan inte det vara? Både och.. x) Men det känns skönt faktiskt, att jag har hittat min plats och börjat trivas på riktigt, landat i det som kommer vara mitt liv nu i 7 månader till. Under helgen var det bara vi gruppchefer på plats, de vanliga soldaterna åkte hem på permission. Och vi hade skoj! Vi var några som byggde upp en myshörna med madrasser inne på ett logement och hade köpt godis och chips och popcorn och så tittade vi på Top Gun. Myyyys. Vi var på en bar i slutet på förra veckan och hade det väldigt trevligt. Vi börjar lära känna varandra djupare. Idag hade jag och tre andra tjejer minispa, vi har köpt ansiktsmasker och idag var det dags! Mysmusik, mysbelysning kan bara bli bra :) Men de andra tyckte att vi såg ut som spöken och blev rädda för oss när de kom tillbaka från kvällsstjänsten och vi låg där i en hög på golvet.



Om någon vecka ska vi byta logement. Vi ska bo tillsammans med våra grupper som vi ska jobba med sen, jag är Drift och underhåll, inte helt klart vad det innebär, men det handlar om förläggning, tält, hygien (där vi bor i fält) och latrintjänst, helt enkelt där vi skiter. Mer än så vet jag inte. Det är antagligen ganska mycket mer som ingår men jag har inte riktigt lyckats bilda mig en uppfattning om det. Det blev inte sjukvårdsgruppchef som var planen, det hade smugit sig in ett fel någonstans och jag fick ta smällen, men jag har fått finna mig i det och jag är nöjd.

Men logementen iallafall, det är lite turbulens. Kan det på något sätt bli bra om 18 gruppchefer försöker hitta på ett sätt att omfördela 10 grupper på 4 logement? Men det blev ändå okej, det fanns bara ett sätt att passa ihop grupperna så att alla blev 14 st tillsammans (14 st i ett logement). Grupperna är nämligen olika stora, allt ifrån 3-8 i varje. Men det fanns ett antal grupper med 6 och 8 i varje och det har det bytts lite mellan för att det inte ska bli allt för mycket komplikationer. Jag är nöjd med mitt iallafall :D

Nu är det dags att sova, men nu är ni iallafall lite uppdaterade om vad som försiggår i livet mitt :) Godnatt!













Kommentarer

Mest visade