Jullov!

Nu är jag hemma i Malmö igen och ska avnjuta 3 härliga (och välförtjänta) veckors ledighet. Sista veckan i Enköping för året var bra! Vi hade utbildning i radio 180, en 10-kilos klump som kan kommunicera med en annan 10-kilos klump 4-20km bort. Roligt och inte superkomplicerat. Nu lärde vi oss bara grunderna men iallafall, det som finns inuti är nog ganska komplicerat skulle jag tro.

Både måndagen och tisdagen bestod av ra180-utbildning och vi var fria på kvällarna, jag gick och tränade, vårdade materiel och tog det lugnt. På måndagen fick vi julbord! 100 års kö utanför matsalen och inga tomma platser, fullastade tallrikar och så himla gott! Det var allt ifrån sill till revben till julskinka. Gott och väldigt trevligt!

På onsdagen var det närkampsexaminiation för de som inte klarat det tidigare och de som inte fått tillfälle att göra det. Det går ut på att springa en sträcka och lägga sig i liggande skjutställning 4 gånger, därefter ska man slå på två personer som håller mittsar framför sig, därefter är det stående brottning mot 1 person och när man är tillräckligt trött får man lov att sluta. Då ska man blockera ett slag av batong och använda ett vapen för att få ner personen på marken, pipstöt osv. Och slutligen är det 3 träff i tavlan på max 11s. Jag klarade det förra gången vi körde samma sak (under värre förhållanden, det var lerigt som attans på marken och vi använde oss av FX-ammunition, som jag tycker är svårare att hantera) och fick därför vara figurant, den personen som håller mitts eller brottas, alternativt slår med batong. Det blev tyvärr långtråkigt efter ett tag. Det här höll vi nämligen på med större delen av dagen, från ungefär 9.30 till 16.

Men dagen var inte slut där, på kvällen skulle vi ha utbildning i Kallt väder och gå en runda och byta strumpor, kontrollera varandras kinder osv. Effekten av det hela försvann lite när det var 2-3 plusgrader ute... Men innan denna utbildning skulle de som inte haft teoriutbildningen (alla förutom gruppcheferna - vi hade den under gruppschefsskolan) göra klart det sista teoretiska. Ca 1,5-2h fritt skulle vi andra ha. Under dagen hade vi pratat om att beställa pizza då, för vi skulle inte få äta middag förrän efter kl 18, vi brukar äta vid 16, pga att vi skulle äta mat på rundan. När klockan var 16.30 och vi var tillbaka på kasern var vi stressade, skulle pizzerian verkligen hinna göra 10 pizzor och leverera de, och vi skulle hinna äta dem också, på max 1,5h??? Jag hade tidigare samlat ihop alla beställningar och när vi släpptes rusade jag upp och ringde. Det skulle ta 20 min, det tog 40, menmen. Vad busiga vi kände oss när vi gick och hämtade pizzan! Vi var ju fortfarande i tjänst, vi var inte lediga, och tänk så blev teorin klar tidigare och vi satt där och åt pizza? Men det var absolut inga problem, istället för 18, blev de klara 18.45, så vi hade gaaanska lång tid på oss. Och oj vad gott det var. Stackars soldaterna dock som kom upp efter utbildningen och var vrålhungriga och det luktade pizza i alla logement.

Det praktiska momentet för Kallt väder. Jag såg det som en utmaning, att byta det innersta lagret vid lång rast, ja det är "jobbigt", framförallt när man inte har varit sådär riktigt kall någon gång och känt på hur det är att inte byta, och sedan faktiskt göra alla rätta åtgärder och märka av skillnaden. Det var ju ingen av oss som frös över huvud taget, vi marscherade och det var plusgrader ute. Så de inte så jättemotiverade och ganska lata soldaterna sket ju fullständigt i att jag sa åt dem vad de skulle göra. Jag blev otroligt frustrerad men slutade tjata, det gick till den nivån att det fick vara deras eget fel om de frös och hade dåligt stridsvärde. Vilket är motsägelsefullt för att det påverkar alla, allra mest gruppchefen.

Torsdagen bestod även den av ra180, och på kvällen var det julvesper med hela regementet. Då gick vi allihop från regementet till kyrkan nere i stan med facklor i händerna, i takt till musik som spelades längst fram. Gator var avstängda för trafik för att vi skulle komma fram, militärpoliser och skyddsvakter stod och blockerade trafiken. Det var helt otroligt mäktigt. Jag gick i ett av de yttersta leden (vi gick i 5 led) och höll i en fackla. Det var stämningsfullt. Sedan var det julsånger och predikan i kyrkan och därefter gick vår pluton tillbaka. Vi har aldrig gått så bra i takt tidigare.

Se inläggen på Ledningsregementets Facebook här. Finns både bilder och en film. Värt att kika på om ni inte har sett det tidigare!

Efter det här var vi några som hade julavslutningsutgång och vi hade superduperroligt. Kom hem vid 03 och gick upp vid 06 menmen det var det värt! Jag var lite trött när jag satt på tåget hem sen, sträckan Stockholm C - Malmö C har nog aldrig gått så fort!

På torsdagen väcktes vi också av att ett luciatåg plötsligt kom in på logementet 05.10 och rekryter från de andra plutonerna hade på sig snöblus, ksp-band runt huvudet och ljus i händerna. Och de sjöng luciasånger i olika toner. Ja, varje rekryt sjöng sina egna toner i varje sång alltså. Men det var jätteroligt, jag blev jätteglad!

På fredagen och den riktiga luciadagen fick vi också bevittna ett tåg, lite mer seriöst och lite vackrare för öronen, men jag tycker ändå inte att det slår torsdagens. Sedan hade vi prov på ra180, alla godkända, vi gymmade, städade, och fick höger vänster om sista gången för det här året. Känns lite knas att året är slut snart...

Nu ska jag vara hemma och njuta av att inte ha några större krav ställda på mig, att inte behöva ställa krav på någon annan och att vara med familjen. Även om mamma tycker att jag pratar med utropstecken så hoppas jag att hon vill prata med mig ändå. På juldagen går tåget upp mot Tandådalen och Mattias och jag ska åka skidor! Som jag längtar. 10-15 stycken från plutonen är i Trysil just nu, jag är så avundsjuk på snön och skidåkningen! Sen startar det nya året igen den 6 januari och då är det i full gång med förberedelser inför alla vårens övningar.

God jul!

Kommentarer

Mest visade