Dag 179. S.O.T.

Särskilda operationstrossen!

Vi har varit på Stenvreten större delen av veckan, som är vårt förvaringsutrymme, där vi packar containrar förvarar materiel och vårdar. För att få en ungefärlig uppfattning om byggnadens storlek - lastbilar kör runt där inne och lastar på och av containrar här och var, det är ganska stort. 

Som vi har kämpat, och det har varit jobbigt, för tälten när de är ihoppackade är knöliga och så är det spännen som sticks när man ligger på dem och vilar. Eller när vi måste ta palldragaren och flytta en pall från ena sidan av byggnaden till andra. Och OJ vad jobbigt det är att gå fram och tillbaka till Stenvreten, det tar över 5 minuter. Och vi måste gå dit efter morgonuppställningen, gå tillbaka vid lunch, gå dit efter lunch, och sen, värst av allt, gå tillbaka efter att ha slutat mellan 1-1,5 timme tidigare - varje dag. Som vi har kämpat. 

Eller nä. Inte direkt. Vi har packat lite containrar, haft gemensam fys nästan varje dag, och haft otroligt mycket fritid. Och vad gör man då? Jo man går till gymmet! Stora delar av vår pluton har varit borta i veckan och gjort annat, och vi har varit några kvar som packat och fixat med containrarna som vi har. Min grupp har för en gång skull haft ytterst lite att göra, det har varit en hel del väntan på att lastbilar ska flytta containrar (därav mitt stora problem med de obekväma tälten - vår rastplats ;) ) eller att hjullastaren ska lasta in pallar där vi vill ha dem. 

Igår var vi på skjutbanan hela dagen, vi sköt på 200m för första gången! Svårt. Det gick väldigt upp och ner, med lite tur träffade jag två skott bara några centimeter ifrån varandra, ibland träffade jag till och med utanför gubben och utanför hela tavlan... Vi sköt kvotskjutningar också, vilket innebär att man på så lite tid som möjligt ska få så mycket poäng som möjligt. Poäng får man genom att träffa vissa zoner, ju längre ut på gubben, desto mindre poäng. Man delar sedan poängen med tiden och ska få en så hög kvot som möjligt. Min fantastiska ksp-soldat Märak vann på 1,7 ungefär! Det var roligt för vi stod upp, och till en och en gick Kapten runt, det pep, man kastade sig på marken, försökte hitta rödpunkten och hålla den stilla, och pang! Skojigt! 

Just nu sitter jag på en buss i Dalarna, Mora - Tandådalen. Mattias fyller år idag och istället för att åka hem över permissionen åker jag till honom, det tar bara 45 minuter längre tid... x) Så jag kommer nog åka upp hit lite då och då och åka skidor och träffa honom! :D 

Tillägg: Min rubrik S.O.T. (”Särskilda Operationstrossen”) refererar till SOG, särskilda operationsgruppen, som är Försvarsmaktens elit. I veckan jämställde vi oss med dem när vi hade det så tufft i Stenvreten! Slut tillägg.






Kommentarer

Mest visade