Dag 231. Corona..

I går när jag kom hit till Enköping var det helt tomt på kasern - där vi bor. Klockan var 17.45 och för första gången slapp jag gå från tågstationen till regementet. Eftersom jag har världens snällaste och bästa pappa, som inte ville utsätta mig för det här hemska viruset på tåget och framförallt på Stockholm Central, så körde han mig, hela vägen till Enköping! Så himla himla snällt :D Och väldigt bekvämt för min del. ^^ Jag hade massor med tid att fixa i mitt skåp och chilla innan logementet blev fullproppat av taggade, och otaggade människor. Det var kul att träffa alla igen efter 1,5 veckas ledighet! (Men det har också varit skönt att få en paus och vara lite med sig själv och familjen 😉)

Iallafall, Corona har ju påverkat hela livet där hemma, självklart har det påverkat livet i Försvarsmakten också. Det märktes när vi kom till matsalen för att äta frukost i morse. För det första var det kö, det brukar det aldrig vara längre. För det andra var det ommöblerat där man tog mat, och det visade sig att vi blev serverade, precis allting. Vi fick inte ta något själva, yoghurten var i en plastlåda som man fick ta, ville man ha flingor fick man be om det. Man blev serverad en bricka med två bullar och två smörpaket, en sked och en kniv. Det fanns ägg som vanligt och ville man ha kaviar fick man be om det och fick en liten minitub. Det fanns salt i små påsar som på Burger King och ville vi ha mjölk på gröten bad vi om det och fick det upphällt åt oss. Vi fick smakis att dricka, ville man ha vatten gick en av mattanterna till kranen och gav oss ett glas. Sen gick vi och satte oss, på varannan stol. Så vi sitter längs långborden i sicksack, jättelångt ifrån varandra och äter plastförpackad mat. Vi måste hålla 1m avstånd i matkön men vi står med 0,25m mellan oss på uppställningen och bor 14 personer på varandra i logementen som vanligt. Hmm..? Eller nej, så många är vi inte, många är hemma för att de har förkylningssymptom - bra!

Denna veckan har vi i princip ingenting att göra eftersom vi blev klara med fältlastningen innan permisen och idag har vi funderat över vilka utbildningsbehov som finns i plutonen, och flyttat två dieselvärmare för att kunna ha utbildning på dem imorgon. Eller jo vi hade måndagsförmiddagen i morse också, så vi har faktiskt gjort tre saker idag.

Gymmet är stängt, jippi! Nu har vi så himla mycket att göra här, och vi har superkul. Nej, det har vi inte, men vi lär oss att bli kreativa och tvingas umgås med varandra istället! ;) Och vi kan faktiskt träna ute, eller på logementet, om vi vill. Men det går ingen nöd på oss, så ni behöver inte vara oroliga!

Jag har funderat lite på vad jag ska göra nu... Jag har mitt broderi med mig, jag har soduko, jag har vanliga böcker och ledarskapsböcker. Jag har till och med en extra bok med mig, om vi skulle stanna här ett tag. Vi vet fortfarande inte om vi får lov att åka hem på fredag. Jag tycker att vi borde stanna och vara en frisk och stark tillgång för Försvarsmakten, istället för att sprida ut oss över Sverige och bli smittade så att vi inte kan hjälpa till i samhället när det behövs.

Men säger jag det högt får jag onda ögat från de andra rekryterna x)

Kommentarer

Mest visade