Dag 248. Påsk i Enköping

Jag har en app som räknar dagarna från inryck och dagar kvar till muck. Vi har varit inne i 248 dagar. Vi har 63 dagar kvar. Kanske... Allt är väldigt oklart i sådana här tider och jag tycker att det är väldigt spännande att vara med om, men som pappa sa igår, det räcker nu.

Dåliga nyheter:
  • UD avråder från utlandsresor tom den 15 juni, jag och mamma har flygbiljetter till Bali den 14, så... det blir inget Bali detta året. Tyvärr.. :( Himla himla tråkigt, men någon gång planerar jag att åka dit! Får se när nästa tillfälle blir men Covid-19 ska inte få krossa mina planer. 
  • Försvarsmaktsövningen, Aurora 2020 har blivit uppskjuten, dvs inställd för oss rekryter. Det suger! Det skulle blivit den största övningen på många år med många internationella samarbeten. Nu måste ALLT planeras om. Och jag förstår beslutet, absolut, men det är tråkigt. Hade varit riktigt roligt att vara med. 
Någon ny form av slutövning planeras, lite oklart var när och hur. Och allting är oklart, information ändras varje dag och befälens och våra arbetstider därefter. Det planeras för typ 7 olika omfall, och hur ska man veta vilken plan man ska följa? När man ska bestämma om det ska beställas ammunition eller ej? Det är konstiga tider, riktigt konstiga tider.

Vi sitter i karantän till den 17 april, då tas ett nytt beslut om vi får åka hem eller ej. Jag har svårt att tro att vi skulle få det. Men jag vågar knappt tro nånting för det kan verkligen hända vad som helst. Om våra tjänstgöringsdagar trycks ihop eftersom vi inte är lediga, kommer vi mucka tidigare? Delar av Boden muckar idag. Jag vet ingenting. 

Kommer det bli någon slutövning ens? Ingen vet. Och som man får höra lite här och varifrån, det viruset som nästan är farligare än Corona är desinformationen runt omkring viruset. Det sprids så otroligt mycket rykten. Jag försöker att låta bli att spekulera men det är inte helt lätt. Jag har också åsikter, gissningar och förhoppningar. Svårt att bara bortse från det. 

Goda nyheter:
Det är påsk! På regementet innebär det en massa trevligheter. 
  • När vi kom hem från övningen låg det ett konstigt paket på min säng. Matilda Pårup Ledningsregementet... En himla fin överraskning som innehöll ett påskägg från mormor och Ingvar! ❤️ Det kändes verkligen bra att bli välkomnad tillbaka! TACK!
  • Idag fick vi gå utanför grindarna i två timmar och göra precis vad vi ville. Mellan 8-10 hade vi permission! Utan restriktioner. Vi var ett gäng som gick in till stan och käkade hotellfrukost, himla mysigt! Vi skämtade om att vi var fångar som under bevakning gick in och ut ur fängelset för att få frisk luft... x)
  • Idag har vi också firat in påsken med pizzabuffe i matsalen! Det var gott. Matsalspersonalen hade gjort tjockbottnad pizza med ost och kebabkött (och grönsaker om man inte pillade bort dem!), mums!
  • Efter pizzan sprang jag 3km och fick inte ont i mitt knä! Det går framåt!
  • Och efter dusch var det quiz med alla som ville från hela regementet, vi var kanske en 15-20 lag med 4-6 personer i varje, och jag och mitt lag kom 3a 😳 Vi hade bra uteslutningsmetoder och en väldigt tur med våra gissningar. Har Sverige mellan 1400-1814 varit i krig med Danmark 5, 13 eller 24 gånger? Och hur många gånger vann Sverige? Joo, men vi kanske har varit i krig 13 gånger, det kan ändå låta rimligt, och vad ska vi säga, vi måste ju ändå ha vunnit majoriteten av gångerna höhö, kanske 9? JAJAMÄN! Galet... Däremot hade vi inte så bra koll på hur många ägg en höna värper på ett år. Om man har höns så kan man väl hämta ägg varje dag? Typ 3-4 varje dag? 1200 ägg på ett år. Njaaaää kanske inte från en enda höna, istället var 300st rätt svar. Fatta hur mycket ändå??? Men hur många miljoner ägg konsumeras i Sverige varje år? Vet ni det? 65! 65 miljoner ägg. Varje år. För det krävs det 216 666,6666666667 hönor. Det är många hönor. Roligt hade vi iallafall! Och vi vann varsin påse chips, en cola och en påse gott och blandat! Namnam. 
  • Imorgon har vi lek-/tävlingsdag. På lördag fortsätter vården efter övningen och därefter påskmiddag i matsalen. Och på söndag har vi sovmorgon till 12.30. Det går ingen nöd på mig! 
Hoppas ni allihop får en fin påsk trots omständigheterna, att ni håller er ifrån släktingar förutom via videosamtal och att det här är över snart! 

Kommentarer

  1. Jag tycker att det är skitkul att du trivs och jag hoppas att ni får någon form av slutövning. Vi hade 2 veckors slutövning med en överraskning efter halva tiden, nämligen Lili och Sussie som fältartister. Jag vet jag är gammal. 😉 Jag hade gärna velat träffa dig när du är hemma och prata om allt du är med om men i dessa tider så är det dumt att riskera nåt och du vill kanske inte vill prata om det när du är ledig. Annars ses vi kanske efter muck. Affe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! :D Någon form av slutövning planeras nu iallafall! Haha - coolt! Om läget i samhället är bättre efter muck ses jag gärna!

      Radera

Skicka en kommentar

Mest visade