Dag 259. Permis och pistolskytte

Alltsåååå! Vi fick åka hem i helgen! Det var befriande att gå ut genom grindarna och veta att jag inte skulle komma tillbaka än på några dagar :D Få lite ledighet, vara hemma, sova utan att sätta larm och göra precis det jag vill. Det blev äntligen en tjuvstart på wakesäsongen och det var helt fantastiskt roligt att åka! Och det var helt fantastiskt roligt att träffa mina vänner, lite normala människor som inte vet till 100% hur man går i led! Inte för att alla här vet det till 100% heller men det är en annan femma...

Det var skönt att ha möjligheten att sova länge, men det gjorde jag inte. Jag lyckas inte sova längre än till 8-9, vilket är rätt så skönt ändå för då har jag hela dagen framför mig och kan hitta på en massa roligheter. Jag är en morgonmänniska, så är det. Igår (söndag) stack jag och mamma ut och sprang när vi hade vaknat, 07.45 var vi utanför dörren... Friskt? undrar ni. Ja, svarar jag på det! Sen lite wake och därefter chill hemma och jag började packa ihop mig igen.

Tjänsten börjar egentligen inte förrän på onsdag - och jag är här redan på en måndag?! :o Jo, för det är träning på skjutbanan på måndagar! Och jag vill ta alla tillfällen jag får till att bli en bättre och säkrare pistolskytt. Idag sattes det fram riktiga stationer som man använder inom dynamiskt skytte och vi sköt typ runt väggar och genom hål i väggar! SKOJ!

Vi övade magasinsbyten, svårt! Min tumme är lite lite för kort så jag når inte riktigt att trycka ner knappen så magasinet släpps ut. Istället gjorde jag det med andra handen så att det tog liite längre tid för mig att plocka fram nästa magasin, men jag behövde inte stå och fippla med knappen (vilket jag sparade massor med tid på) och jag kunde behålla vapnet i säker riktning hela tiden. Det är det som är fokus, säkerhet, hur bra man träffar spelar ingen större roll när man ska ta licens, det tränar man på efteråt. Det är vapenhanteringen som testas. Den ska vara felfri. Vecka 21 händer det! På helgen där ska jag gå kursen och examineras! Och vecka 22 planeras det för muck. Preliminärt nu den 29 maj. Eller ja, vi får åka hem då, vi finns i systemet till och med den 12 juni, det ursprungliga datumet, men jag säger att vi muckar den 29 för sen behöver vi aldrig mer komma tillbaka. Eller jo, efter typ 10 år men ni förstår vad jag menar.... Men man vet aldrig i dessa tider. Muck kan bli lite när som, vi får väl se helt enkelt.

Nu till en helt annan sak. Jag har försökt få igång så att man kan prenumerera på bloggen, jag har insett att det inte funkar över huvud taget och jag vet inte hur jag fixar det. Så istället gör jag en provisorisk lösning där jag skickar ut till er när det finns ett nytt inlägg att läsa! :D Hör av er till mig om ni vill "prenumerera" och om ni vill ha ett sms, email eller något annat fiffigt kommunikationssätt, så löser jag det!

Avslutningsvis,

"Load and make ready."

I med magasin, mantelrörelse, hölstra. Vapen i säker riktning.

"Are you ready?"

"Stand by."

"Beeeep!"

Handen hittar rätt grepp i hölstret, sjunker ner i knäna, drar pistolen, in mot bröstet och möter upp med andra handen, mynningen vinklas lite uppåt och ögonen hittar kornet i siktet samtidigt som mynningen riktas mot målet och fingret rör sig mot avtryckaren, bra siktbild. PANGPANG! Två skott. Vapen in mot kroppen, mynning i säker riktning, finger utanför varbygeln och fyra steg åt höger. Kornet i mitten av tavlan. Håller andan. PANGPANG! Två skott. Vapnet hittar in mot kroppen, säker riktning, fingret utanför varbygeln. Jag kan höra min puls i hörselskydden.

"If finished, unload and show clear."

Magasinet ur, vapen i säker riktning, manteln uppspänd och låst i bakre läge, patronen i loppet flyger ur, vapnet pekar rakt fram.

"If clear, hammer down, holster."

Ja, det är tomt. Släpper fram manteln, blindavfyrar i säker riktning. Vapnet hölstras. Jag andas ut.

Kommentarer

Mest visade