Dag 266. Väder, p-skott och "regementets dag"

Alltså, vad händer med vädret? Hela denna veckan har det här i Enköping varit helt galet varmt, 20 grader och inte ett moln på himlen. Vi har varit och skjutit p-skott i omgångar under veckan, och de första som var iväg kom tillbaka som kräftor allihop. De hade fått skjuta utan fältjacka, med kroppsskydd och stridsväst och hjälm och hela köret men utan jacka. Gissa om de brände sönder sig?

Vilken himla underbar dag vi hade när det var vår tur, jag var smart och smorde in mig, och sköt i långärmat när solen stekte som mest. Jag vill inte börja sommaren med en bränna som gör ont och utsätta min vinterbleka hud för så mycket skada på en gång. Det förvånar mig faktiskt hur lite folk bryr sig om det, istället för att vara rädd om huden som man ska leva med resten av livet och fatta att det faktiskt kan vara skadligt på riktigt så var det som om det var lite coolt hur illröda folk var i ansiktet och på armarna. Som om det vore en tävling om vem som hade värst bränna, eller snarare vem som kommer få hudcancer först kanske. Jag blev lite arg över att de allra flesta inte skyddade sig när det syntes att oj, nu börjar jag bli lite röd, och då fick jag några stycken att inse allvaret i det. Idioter. Får man kalla sina kompisar det?

Tills igår har det varit fint väder och varmt. Plötsligt så blev det kallt och blåsigt (jag vet inte hur jag ska kunna klara mig hela sommaren i aldrig vindstilla Malmö) och idag har det regnat. Lagom till när vi ska ut på övning imorgon. Såklart. Det är en tradition när vi är på övning, det har snöat och varit dåligt väder varje gång. Plutonsövningen, Brigstri, Bataljonsövningen och nu till slutövningen säger väderprognoserna att det ska snöa imorgon. Vad är ens oddsen? Hjälp mig att hålla tummarna att det inte regnar alla de 10 dagar vi ska vara ute. Tack!

Åter till pansarskott. Otroligt mäktigt när man skjuter skarpt, himla märkligt övningsvapen. Vi sköt 9mm och föreställ er ett stort rör där det skjuts ut en granat som ska nedkämpa stridsfordon och få de att explodera, och när man trycker på avtryckaren och spänner sig för rekylen, som man har hört historier om hur undertrycket runt omkring kan få en att blöda näsblod, låter det som om man slår ett pingisrack mot ett PVC-rör, ett ihåligt flomp. Tönt. Men det var ganska roligt, vi sköt på rörliga mål, upp till 45km/h och det gick bra! Jag fick in en hel del träffar! Det var härligt att vara på skjutfältet i solen.

Jag känner att det krävs en förklaring till apostroferna till "Regementets dag". Vi skulle ju haft regementets dag i lördags, 25 april, men på grund av det här fantastiska viruset som alla älskar så hjärtligt så blev det inte av. Men våra förtroendepersoner hade planerat en dag för kompaniet där vi gick runt och fick se vad de andra plutonerna i Rasbo har för sig under dagarna. Mitt starkaste intryck är BQs station, stridsfordon! Vi körde runt på en grusplan och efteråt så knastrade det i mina tänder. Jag försökte andas genom näsan för det blev extrema dammoln men jag fick in en massa damm i munnen ändå, för jag kunde inte sluta le! :D

Jag låter de orden avsluta det här inlägget och den här dagen, och imorgon drar vi ut på slutövning! Hejs!

Kommentarer

Mest visade