Dag 293. En börda som lättat och IPSC-licens!

Vi lämnade in över hälften av våra grejer i förra veckan. Vi gick till förrådet med en fullproppad väska på ryggen och en på magen, med lite grejer hängande utanpå, jag kände mig som en scout. D: Och så lite påsar i händerna. Jag lämnade förrådet tomhänt. Det var som en tyngd lättade från mina axlar, det kändes jättekonstigt. Mycket liknande inryck. Då var det precis i början, nu är vi här, som andra personer med andra erfarenheter, och är klara. Knas.

Mycket av mina grejer är borta, men skåpet är, på något vänster, fortfarande typ fullt? Har man för mycket civila grejer med sig då? Svar ja. Kommer jag få hem allt? Ehh.. det måste jag. Men vad har jag ens här? En massa kläder, en himla massa kläder. Varför? För jag skulle vara här i typ 3-4 veckor och jag trodde att jag skulle gå runt i något annat än motoroverall (våra kläder som vi har när vi ska göra skitgöra) om kvällarna... Jag har böcker i skåpet, min dator, lite gottis, hela min necessär (som för övrigt utökades gånger 3 när vi hamnade i karantän, med rakhyvel och rakskum och ansiktstvätt och krämer för alla delar av kroppen känns det som, och det viktigaste, solkräm.) och skor! Två par tofflor, ett par "blöta" som jag duschar i och ett par torra, två par gympadojor, inne och ute, och ett par civila. Alltså.. ja.

Får kanske lämna pappa utanför grindarna och köra in bilen...? Jag löser nog det på ett eller annat sätt.

Förra veckan hade vi "trossfit games" (höhöhö) och muckfest. Roliiiigt! Vi hade väääldigt trevligt och dansade och käkade pizza tillsammans och hade lite gemensamma aktiviteter. Angående den kvällen låter jag bli att gå in på för mycket detaljer ... ;) De flesta befälen var också med, det var skoj!

Dagen efter var en trött dag, men jag tog mig in till Västerås och träffade härligt wakefolk och testade deras wakeboardpark! Så fort jag kom ner på vattnet så försvann huvudvärken, det var magiskt! Jag stannade där hela eftermiddagen och större delen av kvällen, det grillades hamburgare och vi njöt av vädret. Jag passade på att bränna mig lite i ansiktet också :( TROTS spf 50! Känslig hud...

Den kvällen gick jag och la mig med förväntan i kroppen. Dagen efter bestod av en heldag med pistolskjutning! Vi sköt med både en och två händer, drillade drag, magasinsbyte och eldavbrott i regnet. Instruktören, som är befäl på grannplutonen, uppskattade att vi var försvarsmaktenpersoner trots att kursen var civil, för annars hade det blivit mycket klagan på vädret! För ja, vi var blöta, vi var kalla, det var en chansning varje gång vi försökte trycka ut magasinet om vi tryckte på rätt ställe, känseln och styrkan i fingrarna försvann.

Dagen idag började med teoriprov, 47 frågor, 98 poäng och krav på 78 poäng, 80% rätt. Jag skrev på 95p! :o Godkänt! Sedan tog vi oss till skjutbanan och började öva stationer och förflyttning. Framåt, bakåt, höger, vänster. Hela tiden med pistolen i säker riktning. Så himla roligt! Skjuta runt den där väggen utan att trampa utanför linjen, skjuta genom gluggen i knähöjd så man snabbt måste ta sig ner på huk och sedan vidare, magasinsbyte under förflyttning för att spara tid. Två skott, pang pang. KUL! Det handlar om att vara snabb, men att också skjuta bra. Är man riktigt snabb kan man kosta på sig att skjuta lite sämre, och tvärtom. Poängen räknas ut på nåt fiffigt sätt som jag inte kommer ihåg exakt just nu. Jag skyller på att vi fick använda handboken på provet och inte behövde lära oss något utantill.

Sedan kom examinatorn. Hjärtat slog några extra slag och fjärilarna i magen spratt till. Jag behövde springa och kissa. Teorin hade jag, nu skulle jag bara fixa det här också. Examinatorn tittar främst på säkerheten kring vapnet under stationen, inte hur vi träffar. Det var inga problem någonstans för min del. Och inte för de andra heller. Så vi blev godkända allihop, och inom några veckor har jag en fysisk IPSC-licens som det står Matilda Pårup på i min hand! Grattis till mig! :D

Kommentarer

Mest visade