Första veckan på Karlberg

Jag kom till skolan redan på söndagen pga lång resväg, jag hittade till receptionen och ställde mig i en kort kö med två andra blivande kadetter. När det var min tur kunde de inte hitta mig i listorna för de som skulle anlända på söndagen, men hittade mig i en annan lista, det visade sig att jag skulle bo på hotell! Eh, jaha? Vadå hotell? Ja, jag skulle tydligen bo på long stay hotell i Bromma, det var fullt på Karlberg. Det är ett bygge med två nya lägenhetshus som skulle ha blivit klart i somras men som nu är försenat. Till årsskiftet minst. Men alltså, jag klagar inte! Här kommer en film på min lägenhet, för jag kallar det min lägenhet, vi har egen ingång på baksidan av hotellet, tvättmöjligheter, sopstation osv. Och städning en gång i veckan! Ser ni hur fräscht det är eller?! Så nöjd.


Det enda som jag faktiskt kan klaga lite på är resvägen, det tar ungefär en halvtimme att ta sig till Karlberg, och iom att vi äter både frukost och middag där så blir det rätt tidiga morgnar och sena kvällar. Och gemenskapen blir inte heller samma, jag kan tex inte skriva ett spontant meddelande i messengergruppen för plutonen och föreslå en löptur. Menmen. Förhoppningsvis flyttar vi som bor på hotell (ca 80-90 st av ca 230 kadetter i vår årskull) in i de nya lägenheterna i januari / februari. 

Lokaltrafiken i Stockholm, OMÖJLIGT! Jag blir förvirrad. Men det funkar okej, jag börjar lära mig hitta lite iallafall. Man kan ju ta sig till Karlberg från hotellet på en miljon olika sätt. Nästan. 

Min namnbricka!



Jag trivs väldigt bra i plutonen (=klassen), det är trevliga människor från alla delar av Sverige och vi har väldigt olika erfarenheter och vi är i olika åldrar. Det stärker oss som grupp. Jag har fått en jättekompis - Anna, vi är väldigt lika och har väldigt kul ihop! De första dagarna var så intensiva så med många i plutonen känns det som att vi redan känner varandra. Det är intressant. I helgen var vi ute i fält och och genomförde första momentet, LoS, Ledarskap och Självkännedom. Vi grupperades ut i skogen en bit ifrån varandra allihop och där förberedde vi platsen för att ensamma spendera 20 timmar. Syftet med det var att vi skulle få tid att reflektera. Över oss själva, över vem vi är, vad som är viktigt i livet, vad ledarskap innebär för oss och hur vi vill utvecklas framåt. Dagen efter grupperade vi oss i grupper om 3-4 personer och pratade om vad vi kommit fram till. Vi fick olika perspektiv på saker och ting och någon hade tänkt på en sak som vi andra inte tänkt på och vi hade väldigt givande diskussioner. Jag hittade många av mina "varför" till att jag valde officersutbildningen och officersyrket. Och fick klarhet över vad jag tycker är viktigt i livet och varför. Varför jag är och har blivit så som jag är. Vilka värderingar som styr mina handlingar. Det var intressant och väldigt väldigt viktigt. Nu är jag mer medveten om vad jag tycker är viktigt på riktigt och kan gå genom livet med den vetskapen. Jag tror det är viktigt att stanna upp och reflektera över det ibland, för min del har jag bara fastnat i det mönster jag blivit uppfostrad i, och aldrig riktigt tagit mig tiden att fundera över mig själv. Det har varit "jobbigt". Och det är rätt jobbigt, men jag tror att man kan bli bra på det som på allting annat. 

I veckan som kommer har vi lite mer informatinsgenomgångar och praktiska saker som ska genomföras innan utbildningen drar igång på riktigt. Teoristudierna på Försvarshögskolan, FHS drar igång nästa vecka. Det är två olika som har vår utbildning, dels är det Militärhögskolan Karlberg, MHS K och dels FHS. Det är två helt olika myndigheter och vi har två olika mailadresser och olika läroplaner och allting. Det är komplicerat. Det är otydligt. Men jag tror vi kommer få grepp om det så småningom. 

Kommentarer

Mest visade