Plugga plugga plugga

Okej så högstolestudierna har dragit igång. Vem sa att hon saknade gymnasiet och att plugga teori? Jag? Well. 

Nej så illa är det inte. Men det är mycket nu i början, innan man har kommit in i tänket. Det är många tjocka böcker vi har att göra med, på engelska. Det är inte helt lätt. Men det är rätt så spännande. Denna veckan lär vi oss om varför det är viktigt att studera krig och hur det definieras, samt olika nivåer av krigföring. Taktik, operationskonst och strategi. Det är bra, vi får en djupare förståelse i varför vi gör som vi gör. Det är tacksamt. 

Föreläsningar är på distans, det är lite tråkigt, då finns det ingen naturlig anledning för oss att komma in till skolan och träffas. Framförallt vi som inte bor på området, ska vi komma in till skolan för att käka lunch? Byta om till uniform, åka tunnelbana 30 min (en väg) bara för att få komma in i matsalen.. De som bor på slottet och runt omkring har ju ingen lång väg till matsalen. 

Men idag ska jag in och ha mentorssamtal, och käka lunch i samband med det. Sen blir det hem och tillbaks in i böckerna. Vi har inlämningsuppgift på 500 ord och föreläsningarna beskriver ämnet rätt så bra, men grejen är att vi måste referera till litteraturen. Så vi behöver hitta samma information där. Det är lite klurigt. 

Idag har jag också tränat för första gången på någon vecka, och för första gången på gymmet på hotellet. Det var bra! Hotellgym är ju inte generellt kända för att vara stora och ha ett brett utbud, men här finns flera skivstänger och ställningar, flera maskiner, kablar och stora ytor för fria vikter. Jag är nöjd! Känns skönt att komma igång igen, förhoppningsvis kan jag få in lite ordentliga rutiner med plugget och träningen snart. Allt blir så mycket roligare då!

Jag avslutar med en bild på min säng, där jag representerar Skånes färger 😎


Kommentarer

  1. Kul att läsa om hur du har det och att få inblick i en värld jag annars inte har tillgång till. Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest visade