Grundkurs introduktion till Krigsvetenskap CHECK

Sådärja! Första kursen avklarad. 4 veckor av digitala föreläsningar på distans, svåra böcker, utveckling av min studieteknik och en vecka av rått tentaplugg morgon till kväll med fokus på plugga ➝ sova ➝ äta (➝ träna, om tid finns). 

Jag tycker ändå att jag har hittat en studieteknik som fungerar helt ok för mig. Att sätta sig och läsa alla sidor i böckerna funkar bara inte, jag får inte ur någonting alls av det. Istället har jag skummat lite i böckerna i början av veckan, kikat på rubriker och läst sammanfattningar för att få en överblick över vad veckan ska handla om. För att därefter titta på föreläsningar (funderar på om jag ska använda One Note för anteckningar istället, och kopiera ner powerpointsen och skriva mina kommentater bredvid, men det är så mycket roligare att skriva och rita med olika färger på papper...! Vi får se.), svara på instuderingsfrågor som vi har fått ut och då ta hjälp av böckerna och artiklarna vi fått för att fördjupa. Sen har vi haft seminarium i slutet på veckan (oftast fysiskt på Karlberg) där vi i grupper om 10 fått förberedande frågor för att diskutera och lära av varandra.

Lärdomar från första kursen:

  1. Skriv ner svar på alla instuderingsfrågor direkt, annars blir det bara extra jobb sista veckan innan tentan .........
  2. Läs alla artiklar som vi får, markera i texten och skriv gärna en sammanfattning med de viktigaste argumenten och slutsatsen.
  3. Jag får mycket mer ut av att diskutera istället för att läsa mig fram till kunskap och förståelse.
Typ så. Men nu är det klart (om jag inte får omtenta), och vi firade med bubbel ur
kåsa, som man ju gör. Eller va. Nästa kurs börjar på måndag (det är SÅ skönt att bara läsa en kurs i taget!) men nu tar jag äntligen helg ordentligt utan att ha ett "borde" hängande över mig. Jag är faktiskt på väg hem till Malmö nu. Jag saknar lilla Rus! Och mamma och pappa och Morten såklart.. ;) Men mest Rusa. Ska bli KUL att träffa henne och se hur hon reagerar nu när jag varit borta i en månad. Förra gången var det 12 dagar, nu är det betydligt mer än så. 


Jag har skrivit en lista på saker som jag vill ta upp till min lägenhet, den är lång.. Och betydligt mer än vad som får plats i min 30-litersryggsäck. Exempel på grejer: fler träningskläder, dunjacka (!), baskern, underkläder, tavlor och posters, jag ska trots allt bo där ett tag och då vill jag ha det hemtrevligt. Vi har startat projekt Terraria på hotellet, det är några stycken som har växter så de delar med sig av sticklingar till alla som vill ha och så skapar vi en hel liten växtfamilj över hela hotellet. Och så får vi det trevligt på våra rum! Jag ska köpa tre krukor så fort jag kommer tillbaks på onsdag nästa vecka. 

Nu ska jag ta det lugnt, och njuta av att inte ha några måsten, att ha familj och / eller vänner runt mig dygnet runt och åka WAKEBOARD. Hejsvejs! 

Kommentarer

Mest visade