New Year New Me?

Nej, inte riktigt va. Men för mig så har detta nyår varit som en motivationsfaktor, där jag har börjat fundera över vad jag vill och vad jag i dagsläget gör för att komma dit. 

En sak som jag har börjat inse är att jag vill vara mer snäll mot min kropp, lägga tid på den och inte bara bryta ner den för att den sedan ska bygga upp sig själv igen. Min kropp är en maskin, den kan nog klara det mesta, men den behöver också omsorg mellan varven för att fortsätta utan störning och behov av reparation. Återhämtning är nyckelordet. Och det gäller både fysiskt och psykiskt. Jag och min personlighet har svårt för att återhämta, eller rättare sagt, jag är inte van vid den livsstilen. Jag planerar och jag gör saker och jag har de senaste åren sällan verkligen haft lugn och ro. Men jag har börjat tänka om, för det är inte hållbart att leva så, jag behöver återhämtning. 

Jag har gett mig på en 30-dagars yogautmaning, jag har mina fördomar men jag har gett det en chans nu och jag är på dag 12. Inte i rad för måsten funkar inte, då försvinner min motivation, men totalt 12. Det känns bra. Det känns som ett fint sätt att starta sin dag på, låta kroppen komma igång och känna att jag tar hand om mig och lägger tid på mitt eget välmående. Och det fina är att det kan bestå av precis vad som helst, det kan vara tungt rent styrkemässigt, det kan vara balans, det kan vara meditation och det kan vara stretching. Ett enkelt sätt att få in lite rörelse i vardagen för de som strävar efter det, eller som för mig, att varva ner lite. Ni borde verkligen prova om ni inte gjort det! :) 

Här är en länk till youtube med en video för nybörjare där instruktören (samma som jag följer nu, på engelska) guidar dig genom en 23 minuters introduktion. En filt eller en kudde kan vara skönt att sitta på. https://www.youtube.com/watch?v=v7AYKMP6rOE 

Här kommer en annan länk med samma instruktör "för seniorer" :) https://www.youtube.com/watch?v=kFhG-ZzLNN4

Jag rekommenderar dig verkligen att prova, bara ge det en chans. Är det ingenting för dig är det helt ok - men i tider som dessa kan det vara skönt att prova något nytt. 

Jag har satt upp lite olika mål för mig själv inför året som kommer, jag blir motiverad av det, även om det känns klyschigt - jag väljer att inte bry mig om det. 

  • Jag vill lära mig att stå på händer. Varför? Det är en så himla enkel träningsform som man kan göra vart som helst, kan använda det för att få upp värme och för acron. Hade varit sååå coolt om jag kunde göra olika typer av handstands. Det är också coolt att kunna stå på händer och det är roligt. Min väg för att komma dit: Använda som paus i plugget flera gånger / dag. får upp blod till hjärnan och är ett snabbt och skönt avbrott! Fritt handstående när jag tränar axlar på gymmet. Stretcha axlar.
  • Göra pistol squats = knäböj på ett ben. Och detta har jag redan klarat!!!! Den 7e januari bara gjorde jag det. Mitt varför? Milstolpe för benträningen, och jag känner mig himla stark när jag kan lyfta hela min kroppsvikt på ett ben. 
  • Lyfta min kroppsvikt (60kg) 1 gång i bänkpress i juni. Jag vill bli stark och kunna mäta min styrka för att bli motiverad av det. Låg på 50kg i november men har inte haft tillgång till gym i lika stor utsträckning som tidigare så jag är inte riktigt kvar där.
  • Lyfta 100kg i marklyft i oktober. Tog 90kg i början av januari! 1,5 kroppsvikt. I vanliga fall är bänkpress och marklyft med på mitt träningsschema ca 1 gång/vecka. Nu letar jag efter alternativa metoder. 
  • Träna kondition 2ggr/vecka i form av rent konditionspass eller som inslag i annan träning. Varför? Jag når inte Försvarsmaktens fyskrav som är 2km på 9min och 40s. Jag sprang på 10min i somras... Och en bra kondition gör allt mycket lättare, och hjärtat starkare. Då jag inte kan springa långa sträckor pga mitt löparknä blir det backintervaller, vanliga intervaller, cykling eller pulshöjande styrketräning. 
  • Inslag av rörlighetsträning / rehab / knästabilitet 1 pass/vecka. Lägre skaderisk på wakeboard, bli bra i knät (även om det inte känns som det hjälper över huvud taget...) och friskare, smidigare, säkrare och stadigare kropp. 
  • 5-10 min bål i slutet på varje pass. Varför? Bibehålla en stabil bas som kommer hjälpa mig i allt fysiskt arbete jag utför.
  • 150 träningspass under året (12,5/månad). För att hålla rutiner och struktur igång och känna att jag menar allvar med min träning. Mycket mentalt i det här. Detta ska jag kontrollera i samband med lönen i slutet av varje månad.
  • Kunna göra kippade pullups. Bara för att det är så himla coolt. Jag vill också vara så duktig. Riktigt grym träning. Hur? Göra vanliga pullups för att stärka de musklerna. Öva öva öva och försöka få till rörelsen. 
  • Ha fina naglar (i slutet av januari!), jag har 5 dagar kvar på mig och jag är på god väg, det gäller bara att hålla de fina. För om jag lyckas sluta bita på naglarna, som är en vana jag haft i 15+ år, då kan jag lyckas med ALLT. Och så tycker jag det ser otroligt oproffsigt ut att ha nedbitna fingernaglar, eller att omedvetet sitta med fingrarna i munnen. För att lyckas bär jag alltid med mig en fil och filar istället för att bita om jag märker att jag har rivit upp. Ta hand om mina naglar, fila, måla. 
  • Investera en del av min lön varje månad 10-50%. Jag har boende, resor och mat betalt av Försvarsmakten och får 4 200kr varje månad utan skatt. Jag behöver inte de pengarna för nöjen och direkta belöningar, framförallt inte nu med covid. Om jag månadssparar i framförallt aktiefonder så kommer pengarna växa och växa och växa utan någon effort från min sida. Jag använder mig mest av sparrobotar, det är en lite högre avgift än om jag hade valt mina fonder själv men jag vinner tid istället, och låter någon professionell investera mina pengar, med troligen mycket bättre resultat än om jag gjort det själv. 
Det är mycket träningsrelaterade mål, och det är sådant som jag just nu känner är viktigast i mitt liv och som går att mäta. Jag jobbar på massor med andra saker men jag tycker att det är svårt att sätta SMARTa mål som framförallt är mätbara. Så jag har gjort det enkelt för mig själv med en konkret lista. Och jag vill dela med mig av den för då har jag inga ursäkter. Plötsligt är det någon mer än bara jag själv som vet, och då är det svårare att fuska tycker jag! 

Hoppas att ni som har haft ett kasst 2020 får ett bra mycket bättre 2021!

Kommentarer

Mest visade