Prioriteringar och sömn

Jag sitter i min säng på Dianeberg på Karlberg i Stockholm med uniformsbyxorna på. Trossen och stridspackningen ligger på golvet, jag ska bara dra igen dragkedjorna. Packat och klart. Om 1,5h är det uppställning och vapenutlåsning inför avtransport till Boden och en vecka med stridsövning. Lagom kul och jag försöker hitta motivation. Det är inte jättekul at strida tycker jag, men det blir nog skoj när jag är i det. Jag sitter här och skriver i min dagbok och kommer på att jag kan lika gärna skriva här, för det är saker som jag känner att jag vill dela med mig av. Herregud vad länge sedan det var jag skrev på en dator märker jag nu, jag kommer knappt ihåg var tangenterna sitter. 

För att så småningom komma till poängen men ändå inse att jag inte har skrivit här på ett tag så vill jag berätta att jag har haft en fin sommar. Jag är glad att jobbet i wakeparken höll mig fast i Malmö, annars hade jag farit och flängt och träffat alla mina kompisar ute i landet, nu har jag varit hemma, tagit det lugnt och åkt wakeboard. Återhämtat.

Så, höstterminen börjar idag, eller egentligen nästa måndag men vi har sommarkurser som börjar idag. 4 veckor gick snabbt. Vi kommer va mer på plats i höst. Jag förväntar mig att vi kommer behöva åka till FHS (Försvarshögskolan) för att där fysiskt ta del av föreläsningarna, och den transporten kommer ta tid, jag räknar med ca 1,5-2h per dag. Det kommer va fler evenemang, mässdanser, onsdagspubar, ordensittningar. Mitt liv kommer inte se ut som det gjort nu i ett år, obviously, men jag menar med tanke på mina studier. Flexibiliteten kommer bli annorlunda. Det kommer hända mer saker, alla kommer va här, jag kommer prata med massa folk, sitta och äta långa middagar i matsalen för att det är så underbart att umgås. Jag kommer behöva prioritera min tid. Jag kommer inte kunna delta på alla festligheter, träna 1,5h varje dag och plugga så mycket som jag vill för att nå de resultaten jag vill -  godkänt. Jag hoppas att jag kommer komma på mig själv när tankar som "jag har inte tid" poppar upp i mitt huvud. För tid, det finns det, ungefär 24 timmar varje dag, 7 dagar i veckan. Det handlar om min prioritering. "Jag prioriterar inte det just nu." 

Så, vad vill jag prioritera? Träning är viktigt för mig, annars mår jag inte bra, varken fysiskt eller psykiskt. Träna vill jag göra, men kanske behöver jag inte göra det varje dag, kanske får jag lägga om min träning lite. Jag är inne på att träna mer vinklat mot crossfit, för att effektivisera, för att slå ihop kondis och styrka, för att träna flera muskler i samma pass, i samma set, samma övning. Då slår jag ihop 1h konditionsträning med typ kanske 2h styrketräning (inkl min vanliga vila etc i ett vanligt gympass) och tränar i en timme istället för 3, för att kanske eventuellt nå samma effekt. Jag har ingen aning jag bara hittar på men jag tycker det låter rimligt. Det känns ju lite idiotiskt att inte träna crossfit nu när jag tänker efter. 

Socialt umgänge är viktigt för mig. Det ger mig energi att umgås med andra människor. Det finns olika lösningar på det, plugga ihop, träna ihop, laga mat, äta middag, alltså i princip allt jag gör gör jag ihop med andra så ja det kommer nog inte gå någon nöd på mig när det kommer till det sociala! Åka buss, sitta på föreläsning. Ja, ni fattar, jag bor i kollektiv med 200+ kompisar. 

Min familj är viktig för mig, jag kommer vilja åka hem ibland på helgerna för att träffa mamma, pappa och Morten, och så klart Rusa och Linus och så lilla Aska!!!! Vår lilla prinsessa, mamma och pappa ska hämta henne om 14 dagar och jag kommer komma hem och träffa henne om 3 veckor! 

Okej mer då, viktigt för mig i min vardag. Umgänge och fysisk träning, är jag lycklig sen? I min dagbok skrev jag om sömn, ett dilemma jag har om att skapa minnen vs sova. Jag "sov bort" värnplikten, jag såg till att vara i säng vid 22 de dagar jag kunde och jag fick mina 8h. Jag missade det roliga som hände efter att jag lagt mig. Jag tänker att minnen är en av de saker som gör livet värt att leva, att man har minnen av sitt liv, som är bra och dåliga på olika sätt. Men jag tänker att jag inte dör om jag sover mindre än 7-8h någon vecka. Min hälsa är viktig och sömnen jag ger mig själv är en viktig del av den, men en annan del av mitt välmående handlar om det jag fyller mina dagar med. Jag har vissa saker som jag "måste" spendera tid på om jag ska komma dit jag vill, och om mina vakna timmar inte räcker till för att jag ska må bra under tiden, utan jag tex prioriterar bort träningen, så kanske det kan va värt att prioritera om en timmes sömn för en timmes träning. Jag vet inte för jag har aldrig provat. Jag har i hela mitt 21 års långa liv sovit bra och länge. Och det har varit en principsak för mig, men kanske så släpper jag lite på den, skapar minnen för att kunna ha något att tänka tillbaks på efter den här perioden i mitt liv är slut. Inte varje dag, för då blir det dåligt i längden, men ibland. Jag har svårt att formulera mig och mina tankar, som ni kanske märker, jag vet inte var jag står och vad jag tänker, och det är absolut inte så stort som den % jag ger det i det här inlägget, jag bara vet inte vad jag ska säga för att fatta mig kort. Det här är mina tankar och just nu är de så här röriga, och framförallt, ocensurerade. 

Kommentarer

Mest visade