59 saker jag tar med mig från värnpliktsåret på Ledningsregementet

Igår var det ett år sedan jag muckade. Jag tyckte att det här skulle vara ett bra tillfälle att publicera den här listan som jag satt och skrev på sommaren efter värnplikten. Jag ville inte lämna ut mig då, men nu känns det okej. Saker har förstås ändrats, min bild av verkligheten har förändrats, men jag låter det stå kvar, så som jag skrev då, för ett år sedan. 
  1. Min basker. Höhöhö. (Även om jag nu har fått byta ut min mörkblå till en svart... PANSAR!)
  2. Jag har kontrollbehov. Och det är inte uppskattat av mina soldater. 
  3. Jag behöver lära mig att ha mer tillit till mina soldater. Det är fin balans det där, kontroll och tillit. Det är svårt. "Tillit är bra, men kontroll är bättre."
  4. Jag klarar så mycket mer än jag tror.
  5. Mitt humör går upp och ner, och det är okej. Det är okej att vara nedstämd ibland och det kan vara bra att fundera på de bakomliggande orsakerna. 
  6. Jag behöver äta mycket till frukost. 
  7. Omständigheterna kan vara jävligt jobbiga och livet kan kännas jävligt jobbigt, men när man har tagit sig igenom det så känns det jävligt bra. Då är man nöjd med sig själv. 
  8. Man kan inte vara vän med alla. Det är bara att acceptera. Man kan inte vara omtyckt av alla. 
  9. Det kommer alltid finnas folk som ifrågasätter det man gör och hur man gör det - det gäller att lyssna på dem, ibland ta till sig och ibland filtrera det de säger. Oftast lite av varje.  
  10. Jag tar illa upp av retsamma kommentarer som det ligger sanning bakom, jag försöker ändra syn på det och inte ta åt mig så mycket. Att se det som en kul grej på något jag behöver förbättra. Ignorera den negativa tonen och istället se utvecklingspotential. 
  11. Jag känner mig lätt utanför i en grupp jag försöker vara en del av - sluta vara så lättkränkt. 
  12. Jag söker ofta bekräftelse i andra människor - även om jag vet att jag är bra.
  13. Jag vill gärna ha rätt och behöver öva på att se saken ur motpartens perspektiv. 
  14. Jag är väldigt bra på att ta ansvar. 
  15. De flesta uppgifterna jag tar mig an gör jag ordentligt. 
  16. Att spendera väldigt mycket tid med en människa kan stärka eller ”försvaga” relationen. Ibland både och. 
  17. Hur man sätter i öronproppar. 
  18. Vapen är skoj! Om än lite läskigt..
  19. Jag behöver träna på att använda magstödet när jag vill höras bra. (Perfekt övningstillfälle i wakeparken och ropa instruktioner åt kunderna i vattnet!)
  20. Det är otroligt skönt att gå runt i sport-bh istället för vanlig bh dag ut och dag in. 
  21. Det kan faktiskt vara ganska roligt att löpträna utomhus!
  22. Fysisk smärta är oftast bara tillfällig - och i längden ofarlig. Den suger, men den går att bekämpa med rätt inställning. 
  23. Jag älskar att vara smutsig, och när jag kommer hem se det smutsiga vattnet rinna ner i avloppet när jag tvättar händerna och duschar. 
  24. Jag är fan stark. 
  25. Ibland uppfattas man inte så som man tror att man gör. Det är bra om mitt verkliga jag, mitt spegeljag och mitt idealjag är samlat. 
  26. Jag trivs väldigt bra med folk runt omkring med hela tiden, men det kan också vara skönt att ha möjligheten att gå undan. 
  27. När det är jobbigt så hjälper det inte att sätta sig ner och gråta, utan man får ta nya tag och fortsätta kämpa. 
  28. Träna är kul. 
  29. Att uppskatta det genuina stödet och den genuina kärleken från sin egen familj. 
  30. Det är bra för i princip alla typer av relationer att sakna och längta och inte ta varandra för givet.
  31. Får du ett rehabprogram, gör det. Varje dag. Helvete.
  32. Stäng alltid alla fickor om du inte vill ha ekorrebon i dem. 
  33. Mat är näring, det är inte till för att det ska vara gott, utan för att man ska överleva. men,
  34. Mat kan vara så ofantligt himla gott. 
  35. Det är lätt att skapa sig ett sötsug, desto svårare att få bort det. 
  36. Att vara torr, varm och mätt är underskattat. 
  37. Krut luktar gott.
  38. Vad skönt det har varit att slippa tvätta sina egna kläder! 
  39. Vad lyxigt det har varit att bli serverad mat i matsal 4 mål om dagen. Det uppskattades inte då, men när vi bara fick iso för att personalen tyckte det tog för lång tid att servera alla rekryter pga corona, då var matsalen saknad. 
  40. Man klarar sig på så mycket mindre mat än vad man tror. Under AGUn åt vi ca 500kcal per dag, jag var hungrig i början, men det var ganska lugnt. Vi överlevde, och framförallt - vi gav aldrig upp.
  41. Eld är bra och fint.
  42. Med rätt inställning klarar man ALLT. 
  43. De två äpplena jag åt när vi kom tillbaka efter AGUn är de godaste äpplena jag ätit i hela mitt liv. Tänk att det kan vara så. 
  44. När AGUn var klar och vi fick "förresten, övningen avbryts. ...ja alltså, det är slut" är ett av mina absolut häftigaste minnen, både från lumpen och i livet. Dag 5: https://xxparupanmalersig.blogspot.com/2019/10/agu-ej-klar.html
  45. Man kan bestämma sig för att inte frysa, man kan tänka att okej det är kallt, men jag fryser inte. Jag brukar tänka på riktigt varma sommardagar, gud så skönt det hade varit och vara så här kall då. 
  46. Jag har ganska nära till tårar. Jag kan börja gråta när känner väldigt starka känslor som inte behöver ha någon koppling till att vara ledsen. När jag blir väldigt arg, väldigt rädd eller när jag kämpar så hårt jag bara kan. När jag blir väldigt lättad och väldigt glad. Det är okej, det är starkt att våga visa känslor, jag ska bara lära mig kontrollera det också.
  47. Jag blir lite irriterad när folk inte gör något, och ser tydligt att de kan med liten ansträngning underlätta för mig eller någon annan, men inte gör det. 
  48. Jag älskar att utmana mig själv och se resultaten.
  49. Vad cool jag kände mig när jag reste hem i uniform.
  50. Höga förväntningar kan vara farligt, både om det inte blir så som man förväntat sig (besvikelse) men också om det blir precis så som man förväntar sig (man blir nöjd. Satisfied. Istället för att bli oväntat glad för att det blev bra så blir man bara nöjd, neutral.) 
  51. Tiden går sjukt snabbt när man räknar ner till någonting.  
  52. Frihet att göra precis vad man vill har jag underskattat i hela mitt liv. När vi fick permissionsförbud i 33 dagar pga corona insåg jag det. 
  53. Om man är trevlig, nyfiken, initiativtagande och intresserad kan man komma LÅNGT! Jag fick tex möjligheten att skjuta pistol och ta IPSC-licens!
  54. Omständigheterna kan ändras så himla snabbt! (corona) Ta inte någonting för givet och uppskatta nuet. 
  55. Att hitta sitt varför och sin inre motivation är så himla viktigt. Man kan komma en bra bit på yttre motivation, men att ha ett eget varför kan ta en otroligt långt. Jag skickar en tanke till Pam och tackar för hennes inspiration. 
  56. Jag har lärt mig att städa, och hur mycket skit som bildas på en dag av 14 människor som går inne med skor. Det var mycket damm varje morgon när vi sopade. 
  57. Hur man bäddar sängen. (Förlåt, sträcker.)
  58. Ta bara med dig så mycket saker som du kan ta tillbaka sen ... 
  59. Jag älskar att lära mig nya saker. 






Kommentarer

  1. Många tankar, hoppas att allt är bra och att vi snart kan ses älskade barnbarn.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest visade